Pages

Thursday, December 9, 2010

baru aku sedar ~

Assalamualaikum.

hey guys. aku tak tahu nak crita ape kat entri ni.tapi aku crita jugak lah. aku just nak bgtau yg aku dah sedar skrg. dah nak dekat 2011 ni. baru aku tahu perangai aku yg sebenar. susah kan kita nak nilai diri kite sendiri ?? selalu pun kite suke nilai org & tak sume org boleh judge org dgn sebetul2nya. takut nanti timbul prasangka buruk kita kt org yg kte nilai tu. bile dah bersangka buruk. mule lah timbul mcm2. cthnya : pergaduhan or kutukan ke atas seseorg tu. aku rasa, aku sndiri ade dlm kelompok org2 yg suka berprasangka buruk. tp takpe. skrg aku dah sedar. and aku harap aku dah tak fikir bukan2 dah pasal seseorg tu.


jgn cuba2 jadi mcm ni ye ? ~
[ by- teratak jihad ]

sifat buruk sangka akan memamah hati kita secara senyap. kelak akan berkecai juga. so, korg jauhilah dari sifat ni ye. ini hanya utk peringatan kite semua.

pernah tak korg buat mcm ni ?

1) bile jiran korg beli kereta Mercedes. anda akan ckp " dia tu asyik nak menunjuk je"
mane lah tau die ade rezeki nak beli, dah tu impian dia. so, tak baik ckp cm tu. (tgk, tu dah sgke buruk)

2)bile jiran korg asyik pakai kreta buruk. korg akan ckp "dia ni dah takde kreta laen ke nk pakai"
manelah tau die tak mampu nk beli kreta baru (kan tak baik ckp cm tu)

3)bile org tak senyum kt korg. korg akan ckp "ish~ sombongnye dia tuu"
manelah tau time tu die tgh ade memikirkan masalah ke. (kan tu dah bsagke buruk)

4)bile org tu senyum je sepanjang mase. mst korg akan ckp " gila ape die ni. buang tebiat ape"
manelah tau kalau dia sdg seronok mendapat kabar berita gembira. (dah tambah slh fhm)

soo. aku tak nak panjangkan crita aku ni. setiap perbuatan seseorg tu. mesti ade sebabnya, jadi, kite tak payah la nak sangke buruk & menyebabkan slh fhm yg membawa kepada pergaduhan.

last, dalam mase yg same. aku berdoa semoga kita semua terhindar daripada perasaan buruk sangke ni ye kawan2. :) oke. happy2 salu yek ! happy holiday ! bye~


3 comments:

AmiRa aKmaL said...

yes! betul! kte selalu bersangka buruk~

Hush said...

betul2.
tak baik ade sangka buruk ni.
kita pun tak suke kalau ade orang sangka buruk pasal kita jugak kan..
:)

rukhi said...

@amira : haha. taw pun kau ye. same r kite.
@hush : yea. betul tu :)