Pages

Friday, December 17, 2010

Lesson 1 : Learn Japanese

Konnichiwa,

Watashi wa Kiki-san ( Saya Kiki ). Saya berbesar hati nak berkongsi dengan rakan-rakan semua tentang mempelajari bahasa Jepun ( Nihongo ) . Saya sendiri sedang belajar bahasa Jepun melalui internet. Bahasa jepun yg saya belajar ini hanya sekadar utk menambah pengetahuan & meredakan tekanan saya seharian. Disebabkan saya tak nak lupa apa yg saya belajar. So, saya nak share serba sedikit yg say dah pelajari kat sini. Hope semua enjoy ye. Sebarang rujukan saya di Basic Japanese Language & Learn Japanese . So, im start now with 1st lesson.

Lesson 1 : Greetings

hajimemashite - how do you do ( ucapan kepada seseorang yang baru kenal, lebih kurang macam nice to meet you)

ohayoo gozaimasu - Good morning ( Selamat pagi )

konnichiwa - Good afternoon ( Selamat tengahari ) / Hello

konbanwa - Good evening ( Selamat petang )

oyasuminasai - Good night ( Selamat malam )

ja mata - See you, bye ( Jumpa lagi, selamat tinggal )

mata ashita - See you tomorrow ( Jumpa esok )

sayoonara - Goodbye ( Selamat tinggal )

hishashiburi - Long time no see ( Sudah lama tidak berjumpa )

omedetoo gozaimasu - Congratulations ( Tahniah )

ganbatte ! - Good luck ! (Selamat berjaya )

arigato gozaimasu - Thank you ( Terima kasih )

doitashimashite - You're welcome ( Sama-sama )

sumimasen - Excuse me ( Minta diri )

gomennasai - I'm sorry ( Saya minta maaf )

No comments: